Familien Lassen må have benzin i blodet. I dag møder man tredje generation, når man aflægger besøg på adressen Sleipnersvej 14-18 i den sydligste ende af Ringsted.

Her har familien haft sin forretning siden 1988. Men før da begyndte historien for næsten 50 år siden på Køgevej, hvor Svend Aage Lassen i 1960 etablerede sig med en Shell-servicestation. I 1971 begyndte han at forhandle automobiler af mærket Mazda, hvilket forretningen har gjort lige siden. Således er den en af landets ældste Mazda-forhandlere. I 1996 blev sortimentet udvidet til også at omfatte mærket Suzuki.

I 1988 blev pladsen på Køgevej for trang og forretningen flyttede til den nuværende adresse på Sleipnersvej.

Men nu kan Svend Aage Lassen Aps.om virksomheden helt præcist hedder, se frem til et 50 års jubilæum, der finder sted 5. juni. Hvordan det skal spænde af er der ikke lagt planer om endnu. Blandt andet fordi, der lige i øjeblikket hersker stor travlhed i forretningen. Dels er bilsalget ved at udvikle sig positivt, ovenpå finanskrisens værste følgevirkninger. Dels på værkstedet, hvor bilerne på det nærmeste holder i kø for at komme i kyndige hænder hos virksomhedens dygtige medarbejdere.

Den forgangne vinter har været en travl periode. Også hos Svend Aage Lassen Aps.man melde om et omfattende antal nye kofangere, forruder og lignende. Glatføre medfører nu en gang en del småskader af en type, man ikke ser under andre klimatiske forhold. Samt en del større skader.

De dukker nu op hele året, men af andre årsager end de rent klimatiske.

Tid til eftersyn

På det mekaniske værksted møder man mekaniker Kevin Jensen, der er i gang med at give serviceeftersyn til en Mazda MX5. Et ganske almindeligt serviceeftersyn forud for et bilsyn. Men det betyder bestemt ikke, at det ikke er en omfattende og grundig omgang, bilen skal igennem.

Ikke mindst er det vigtigt at få set bremse- og styretøjet nøjere efter i sømmene.

Ved siden af er værkfører Morten Andersen i færd med at give en af virksomhedens lærlinge, Dennis Pedersen, en instruktion i skifte af et forhjulsleje. En opgave, der kræver et vist håndelag.

Dennis Pedersen har foreløbig været i lære i halvandet år. Forude venter endnu to et halvt år inden han kan kalde sig fuldt uddannet mekaniker.

Morten Andersen har for længe siden lagt denne del af livet bag sig. Han har været ansat hos Svend Aage Lassen A/S i 13 år. Men dermed er han bestemt ikke veteran i firmaet.

I næste lokale, i klargøringen, har Steen Krogh Nielsen, sin arbejdsplads. Han har 35 år i branchen bag sig og har, om nogen oplevet tidernes skiften.

I klargøringen får bilerne den sidste finish, således at de kan leveres tilbage til ejeren ikke bare i perfekt stand, men i skinnede ren stand. Afhængig af, hvordan ejeren gennem år og dag selv har behandlet sin bil, så er Steen Krogh Nielsen mand for at aflevere en bil i så skinnende ren tilstand, som den knapt har gjort det, siden den fabrikkens samlebånd.

Steen Krogh Nielsen er tydeligvis en mand, der er ordentlig og omhyggelig med sit arbejde. Der er næppe den krog eller det hjørne på en bil, hvor han ikke kommer.

Det falder således i øjnene, at han som en del af sit arbejde benytter det hæderværdige materiale, twist. En gang en fast bestanddel af enhver mekanikers standardudstyr. I dag en sjældenhed. Klude i forskelligt materiale har overtaget twistens position, men enkelte, som Steen Krogh Nielsen holder fast ved den velkendte og gennemprøvede materiale.

Han er i gang med at polere en Mazda3, inden den skal afleveres til ejeren. En af de større modeller, huset har at byde på.

Steen Krogh Nielsen har imidlertid noteret sig, at bilsalget i øjeblikket er præget af, at de mindre modeller er blevet mere populære.

Finanskrise eller ikke, folk skal nu en gang til og fra arbejde, så bilen hverken kan eller vil de undvære.

En travl mand

På pladeværkstedet huserer Carsten Rasmussen på 25. år. Han kom til Svend Aage Lassen Aps. i 1985 med en uddannelse som pladesmed og nogle års erfaring med sig i bagagen.

Fra sit arbejdssted på Sleipnersvej har han gennem år og dag oplevet både op- og nedture i branchen. De sidste måneder har været meget travle at komme igennem. Rigtig mange opgaver, forårsaget af vintervejret og det glatte føre har formået at holde hans arbejdsdag besat.

Lige fra småskader, såsom en ny kofanger, til en større operation med en Suzuki, han nu er ved at lægge sidste hånd på. Under en tur i Østrig kom den i nærkontakt med en sneslynge, der forårsagede en skade, der kostede bilen en ny forrude og et nyt tag.

Det er en sjælden opgave, fortæller han. Sidst han stødte på den i større omfang var efter decemberorkanen i 1999, hvor et stort antal biler fik ramponeret taget på grund af nedfaldne tagsten og lignende.

Efter en travl vinter kan han konstatere, at nu er det en ny type af skader, han skal udbedre. Skader, ikke forvoldt af glat føre, men snarere fordi bilisterne, i mangel af glat føre, nu lader foden hvile lidt tungere på speederen. Med andre ord, hverdagen er ved at vende tilbage.

Efter rundturen til de forskellige værksteder går turen gennem det velforsynede lager, hvor medarbejderne dagen igennem ofte lægger vejen forbi. Derfra når man indskrivningen ved hovedindgangen, hvor en håndfuld medarbejdere er parat til at tage imod kunderne, når de dukker op. Det hvad enten de kommer for at se på en ny bil, eller har en bil med, der skal igennem et større eller mindre eftersyn.

Af: Lars Ringholm

Foto: Poul Hansen

Fakta:

Svend Aage Lassen Aps.

Sleipnersvej 14-18, Ringsted

Forhandler af: Mazda og Suzuki

Antal medarbejdere: 17

Pladeværksted, mekanisk værksted samt klargøring