Tag en stor bunke Lego-klodser og byg dit personlige lederskab. Sådan lød en af udfordringerne til en udvalgt gruppe af morgendagens ledere, unge nydanskere, som netop har deltaget i undervisningsforløbet ’ Personligt lederskab med design som værktøj’.

Designskolen Kolding har over to dage dannet ramme om en workshop i talentudviklingsprogrammet Lead The Talent, hvor unge ledertalenter af anden etnisk herkomst er blevet introduceret til designværktøjer, der skal udvikle og inspirere dem til at blive ledere.

Ved hjælp af designmetoder som research, feltarbejde, interviews og visuelle værktøjer har deltagerne formet, farvet og formuleret deres helt personlige lederskab. Der er blevet brugt et hav af små gule post-it sedler, Lego-klodserne har tårnet sig op i visuelle visioner på personligt lederskab og et lynkursus i symboltegning har udstyret deltagerne med redskab til få abstrakte begreber om ledelse ned på et stykke papir.

For en af deltagerne, 33-årige Ali Murat Türksal, der til dagligt er ansat som konsulent i Ministeriet for Børn og Undervisning, har modulet været lidt af en øjenåbner.

»Det er meget befriende at bruge design som metode, fordi man kan udtrykke komplekse ting på en meget enkel og sigende måde«, siger han.

I løbet af workshoppen har deltagerne fået styrket deres kompetencer til at tænke kreativt og reflektere over deres personlige lederskab.

»Vi tror nemlig, at det vigtigste ledelsesværktøj overhovedet, det er dig selv«, siger Karen Feder, der har tilrettelagt forløbet i samarbejde med Marieke Amalieh Bülow fra Designskolen Kolding.

Undervisningsforløbet om ’ Personligt lederskab med design som værktøj’ er tilrettelagt af Trekantområdets Innovationsforum i samarbejde med Design2innovate, et fireårigt erhvervsfremmeprojekt, finansieret af Region Syddanmark og EUs social- og regionalfond, med base på Designskolen Kolding.