trin. Elever fra Nyboder Skole og Sankt Petri Skole dansede onsdag kædedans på Rådhuspladsen i fællesskabets navn.

Rådhuspladsen: »Så tager I hinanden i hænderne og går ligesom en egyptisk figur.«

Sangeren Channe Nussbaums instrukser gjalder ud over Rådhuspladsen, hvor omkring 1.000 skolebørn har taget opstilling til det, der skal være ’Københavns længste kædedans’.

»Er I klar,« spørger forsangeren, og så sætter orkestret Klezmofobia gang i klezmermusikken.

Turister og andre forbipasserende tager del i dansen.

Det særprægede arrangement er kulminationen på Projekt Samlebånd, hvor eleverne gennem det sidste halve år har arbejdet med temaerne fællesskab og tolerance med brug af både kædedansen og specielt designet undervisningsmateriale. Projektet er blevet til i et nyetableret samarbejde mellem Klezmofobia og Skoletjenesten på Sjælland.

»Med Samlebånd har vi sat fællesskab, musik og dans på skemaet. Vores overordnede mål var at skabe sammenhængskraft i et byområde, der ofte præges af splittelse. Derfor har vi samlet børn fra alle dele af København, og gennem musikken og kædedansen fået dem til at samarbejde og knytte bånd på tværs af skoler og klasser, på tværs af skel og grænser. Det er stærkt. Samlebånd er lidt af et københavnsk pilotprojekt, men vi håber, vi kan udvikle og geografisk udvide konceptet i fremtiden,« siger Channe Nussbaum.

Udviklingsansvarlig for Skoletjenesten, Ulla Hahn Ranmar, ser en masse perspektiver og potentiale i læringsmæssig forstand i projektet.

»Vi ved, at fysisk aktivitet fremmer læringslysten. Vi ved også, at fællesskab og relationer eleverne og lærerne imellem påvirker læringen. Projekt Samlebånd rummer netop disse elementer, og i kædedansen tager alle aktivt del i fællesskabet,« siger Ulla Hahn Ranmar.