Efter fire års administrative undersøgelser har politikerne nu peget på Lars Kromands oprindelige midtby-projekt

Skanderborg: Lille Nyhavn, en idé om ny sønær bydel i gammeldags stil midt i Skanderborg, er på vej tilbage til byplanerne for Skanderborg.

På sit møde forleden besluttede politikerne i økonomiudvalget under behandlingen af en strukturplan for midtbyens søside at pege på Lars Kromands oprindelige projekt i området mellem Adelgade, Kvickly og Skanderborg Sø.

Skanderborg Kommune havde ellers bedt konsulentfirmaet COWI udarbejde alternative planer, fordi man så en række problemer med blandt andet byggetæthed i projektet, og derfor var der hele tre projektmuligheder og en række skitser af lavere byggeri i mere nutid stil at tage stilling til.

Men det blev altså de oprindelige skitser, der løb med politikernes indstilling til byrådet om nu at starte arbejdet med en egentlig lokalplan, så byggekraner og gravkøer kan komme i gang. Måske om et år, hvis der ikke dukker nye forhindringer op.

Lars Kromand sagde »nej«

Og i hvert fald er det en glad og forventningsfuld skanderborg-borgmester, Jørgen Gaarde, der sender det fire år gamle projekt videre mod byggefasen.

»Nu er det op til Lars Kromand, om han kan realisere sit Lille Nyhavn. Vi vil gerne give ham muligheden, og jeg ønsker ham al mulig held og lykke med projektet. Det ser spændende ud, og jeg vil glæde mig over at se det realiseret,« siger Jørgen Gaarde

Lars Kromand har ellers i flere omgange bebudet, at med årelang sagsbehandling og senest de alternative forslag - så stak han hænderne i bukselommen og droppede Lille Nyhavn. Men nu nærmest jubler han.

»Nu har jeg hænderne helt oppe over hovedet. Vi skal helt sikkert i gang igen. Hvis byrådet står ved økonomiudvalgets beslutning - så er vi oppe i fuldt gear med Lille Nyhavn,« siger Kromand.

Ejerlejligheder og cafeer

Han kan se tilbage til en proces, der startede, da han i 2007 præsenterede sine ideer til et projekt for den række ejendomme, han ejer langs Adelgade. Et projekt med ejerlejligheder, restauranter og cafeer i gammelagtige huse - inspireret af Nyhavn i København. Fra starten ytrede både politikere og borgere begejstring, mens Danmarks Naturfredningsforening mente, at projektet kom lige tæt nok på siv og padder.

Kommer den endelige politiske beslutning nu, skal Lars Kromand i gang med justeringer - blandt andet i højden, efter ønske fra kommunen. Det håber han at kunne klare ved at sænke parkeringsdækket længere ned i jorden. Der skal også nye ideer om adgangsvej til, for en tanke om at rive Adelgade 126 ned, kan heller ikke bruges. Bilerne skal i stedet ind til det ny område via Kvicklys parkeringsplads - gående skal ind via Adelgade.

Siden kommer financieringen, men den er den driftige lokale virksomhedsejer ikke så bekymret for.

»Min virksomhed er rimeligt velpostret, men et projekt på den anden side af 200 millioner kroner kan vi altså ikke løfte. Vi skal sælge en del af lejlighederne, før vi kan komme i gang,« siger Lars Kromand.