Sanserigt: Utroligt mange af vores erindringer er forbundet med dufte, og det er en af grundene til, at direktør Mai Kappenberger på Åboulevardens Hotel Avenue er meget bevidst om duftes effekt på hotelgæsterne og medarbejdernes velvære.

»Vi lever i en oplevelsesøkonomi, og oplevelser er efter min vurdering kun en oplevelse, hvis de er skabt på en følelse. Hvis vi kan sørge for den rigtige duft, har vi skabt den rigtige atmosfære,« siger hun.

Til det formål arbejder hun sammen med virksomheden ambient idea, som har specialiseret sig inden for brugen af duftmarketing, og professionel rådgivning om komplette duftløsninger.

Undersøgelser viser nemlig, at lugtesansen er menneskets stærkeste sans og at duftmarketing med fordele kan implementeres hos virksomheder og brands, der ønsker at skabe en unik atmosfære og stærk alliance mellem forbruger og brand.

Konceptuel idealist

»Jeg har altid haft interesse inden for æstetik, design og det at skabe en helhedsoplevelse,« fortæller direktør hos ambient idea Christine Hærslev Glenting og fortsætter:

»I forbindelse med min uddannelse til livsstilskonsulent har jeg arbejdet med brugen af alle sanser - herunder lugtesansen, som er den mest virkningsfulde, og samtidig den mindst anvendte sans.

Det er et nyt og spændende område, og jeg ser en positiv tendens til, at virksomheder og private ønsker at arbejde bevidst med brugen af dufte i ethvert rum.«

Mai Kappenberger har selv en svaghed for cigarduft.

»Hvis jeg få duften af cigar og cedertræ i næsen, så er min første tanke: Nu er jeg kommet til et rigtigt hotel. Men sådan er verden jo ikke nu om stunder,« smiler hun.

Barndommens hotel

Da Mai Kappenberger var barn gik familieturene ofte til norske Doktor Holms Hotel i Geilo, og ved et besøg for nylig fik den frederiksbergske hoteldirektør næsten tårer i øjnene, da hun trådte ind i hotellets lobby. Duften førte hende på et splitsekund tilbage til barndommen.

Ambient idea tilbyder en række forskellige duftinstallationer, som kan dække ethvert behov, uanset om det drejer sig om duftløsning til private, hoteller, detail, events eller konferencer.

En af ambient idea’s mest anvendte maskiner kan installeres, tidsindstilles og dækker helt op til 350 kvadratmeter.

Hos ambient idea bruger man udelukkende 100 procent naturlige olier, og alle virksomhedens duftolier er testet og godkendt efter gældende EU-krav, og certificeret af IFRA (International Fragrance Association).

Fakta: Duftworkshop

ambient idea afholder også duftworkshops, hvor deltagere bliver introduceret til duftens verden.
De får udfordret og testet deres lugtesans gennem forskellige duftøvelser.
En duftworkshop byder på nyt inden for duftmarketing, og deltagerne hører om forskellige duftes positive virkninger psykisk som fysisk.
Læs mere her