Randers: Der er kommet bedre tog og mere enkle køreplaner med ens minuttal hele dagen, siden DSB fike ny køreplan søndag den 13. december. Det er tidligere end normalt, da DSB i flere år har skiftet køreplan i januar. Til gengæld er det samtidig med, at resten af Europa får nye køreplaner.

Køreplanen byder på mange forbedringer, og de er spredt ud over hele landet. På Fyn er der indsat to nye pendlerlyntog fra Odense til København. Med tre stop undervejs: I Nyborg, Slagelse og i Valby. Togene har to afgange om morgenen og én afgang tilbage om eftermiddagen.

På Sjælland bliver den største glæde for passagererne nok, at de kan se frem til at slippe af med de blå Bn-vogne og i stedet få de ventede dobbeltdækkere at køre i. Nogle er allerede ved at blive sat ind. De blå vogne kører herefter overvejende mellem København og Ringsted og med enkelte tog på Nordvestbanen, dog ikke i myldretimerne. Når DSB får ca. otte af de udlånte IR4-tog tilbage fra DSBFirst, bliver de sidste blå vogne fjernet i andet halvår af 2010.

Derudover bærer Sjælland præg af mere ens minuttal og mere gennemskuelige køreplaner.

I Jylland kan jyderne se frem til bedre forbindelser mellem Århus, Kolding og Esbjerg. Både flere direkte forbindelser og med kortere rejsetid. Og om fredagen kører der IC4-tog mellem Kolding og Århus.

Mellem København og Esbjerg indsættes ekstra InterCity-tog, og fra Esbjerg indsættes nu også nattog mod hovedstaden, idet der bliver sat et tog ind kl. 1.50 fra Esbjerg, så vestjyderne kan være i Kastrup Lufthavn kl. 5.59.

Til januar vil det nye ICL Nonstop blive sat ind mellem København og Århus, hvor det kører uden stop mandag til torsdag, to afgange om morgenen og to afgange om eftermiddagen.

De nye køreplaner ligger på www.dsb.dk/Find-og-kob/Indland/koreplaner/ og kan hentes på stationerne.

Nye afgangstider

Grenåbanen og Vejle-Herning-Holstebro-Struer er de eneste strækninger, der beholder deres afgangstider. Ellers bliver afgangstiderne ændret på både Sjælland, Fyn og Jylland.

Pendlerne får nye lyntog mellem Odense og København

DSB binder Østjylland bedre sammen ved at indsætte direkte tog mellem Århus og Kolding uden det lange ophold i Fredericia med moderne tog, og alt i alt bliver rejsetiden reduceret med op til 34 minutter.

Århus-København uden stop

Fra den 19. januar kan kunderne køre mellem Århus og København uden stop. Det betyder, at turen kommer til at tage cirka to timer og fyrre minutter. Udover den reducerede rejsetid er der adgang til alle DSB 1’ fordele i togene, for eksempel fri internet, og man får en udvidet service, hvis man booker en DSB 1’-plads. Den direkte forbindelse mellem Århus og København får navnet ICL Nonstop, kører mandag til torsdag og har afgang både morgen og eftermiddag fra begge byer. Der kræves pladsbillet for at rejse med de nye, hurtige tog.

Arrivas nye køreplaner trådte også i kraft søndag 13. december 2009.

Der vil på de fleste strækninger ikke ske markante ændringer i forhold til den nuværende

køreplan, men der er foretaget enkelte forbedringer.

På strækningen Århus-Langå-Struer vil der i den kommende køreplan være nye minuttal. Det har den positive effekt, at der én gang i timen afgår tog fra Viborg i begge retninger på samme tidspunkt - også om aftenen og i weekenden. Det øger muligheden for at skabe et fornuftigt samspil med busserne til og fra Viborg Station.

En anden fornyelse er, at de fleste tog fra Skjern til Struer i weekenden fortsætter til Thisted.

De nye køreplaner kan ses på www.arriva.dk